Skip to content

HartvoorWassenaar: communiceren met de gemeente

25 november 20203 minute read

Op het Kloosterland zijn (deels) ondergrondse containers voor PMD, glas, papier en uiteraard ook restafval geplaatst. Op zich staan ze netjes, niet te opvallend en goed bereikbaar.

De restafval container is echter het grote probleem. Afgelopen zomer was de stank zo ernstig dat de walm bij een klein windje langs alle balkons ging en mensen gewoon niet op hun balkon konden zitten. De ramen en deuren moesten stijf dicht. Vliegen en wespen bewoonden de omgeving en ongedierte werd regelmatig bij de container gesignaleerd.

Wij horen vaker dat de containers problemen opleveren. Wanneer ze vol zijn wordt het vuil (papier/karton) er naast gezet en gaat het zwerven. Met name in de zomer is de directe omgeving van een restafval container ronduit onaangenaam en ongedierte heeft een aardige ontmoetingsplek gevonden.
In de toekomst zal het aantal afvalcontainers op centrale plaatsen alleen maar toenemen. En daarmee ook de problemen.
In Wassenaar zijn de afvaltarieven nu al de een na hoogste in Nederland, en in 2021 zijn ze de allerhoogste van Nederland.
Je mag dan verwachten dat voor die prijs problemen worden opgelost.

Maar de werkelijkheid is anders.
Doordat de bewoners verenigd zijn in de Vereniging van Eigenaren was het snel georganiseerd om iemand contact op te laten nemen met de gemeente. Die verwees direct naar AVALEX, die op haar beurt weer terug verwees naar de gemeente. Die was tenslotte verantwoordelijk voor de plaatsing en het schoonhouden van de containers. De communicatie duurt nu al een half jaar, maar oplossingen zijn er niet. En de bewoners vrezen de volgende zomer alweer.

Namens de bewoners is contact opgenomen met HartvoorWassenaar. Wij hebben in de raad vragen gesteld aan de verantwoordelijke wethouder. Hij zal nu met de bewoners in gesprek gaan om naar een oplossing van het probleem te zoeken.
Wij zullen dit blijven volgen totdat het is opgelost.

Als je als ondernemer zo met je klanten omgaat, zit je snel zonder klanten.
Het is triest dat er “politiek geweld” aan te pas moet komen om een serieus probleem van Wassenaarders op te lossen.

Wij horen te vaak dat wanneer een klacht naar de gemeente wordt gestuurd, er een melding komt dat de klacht is ontvangen. En dan volgt er niets of lang niets meer.

HartvoorWassenaar heeft als een van haar vier speerpunten: Respect voor de Wassenaarder. Goede communicatie is het bewijs van respect voor de Wassenaar.  Wij willen daar verbetering zien.

HartvoorWassenaar, Henri Hendrickx
Voor een mooi en solide dorp

Tags

GemeenteraadHartvoorWassenaarIngezondenWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top