Skip to content
Fotocredit: RijnlandRoute

RijnlandRoute: Met droge voeten onder water werken

19 februari 20203 minute read

Als je met allemaal verschillende uitvoerders te maken hebt, dan moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt. Laat dat maar over aan Marcello Kortekaas, werkzaam bij Voorham Bronbemaling. Hij weet precies wie hij waarvoor nodig heeft en zorgt er daarna voor dat een ploeg met de juiste materialen aan de slag kan gaan.

Wat doet Voorham Bronbemaling bij de RijnlandRoute?
“Wij zorgen samen met Bouten Geotron ervoor dat het grondwaterniveau binnen alle bouwkuipen verlaagd is. Hoe we dat doen? Binnen de kuipen passen we zwaartekrachtbemaling toe. Dat zijn een soort filters die ervoor zorgen dat het grondwater binnen de kuipen worden verlaagd. Bouten Geotron zorgt ervoor dat het water wat uit de kuipen komt weer terug de grond in gaat. Dit noemen we retourbemaling. Dat is goed voor de omgeving, omdat het grondwaterpeil zo minimaal wordt beïnvloed en dat is weer goed voor bestaande bebouwing.”

Waarvoor is dat dan? Gaia is laatst juist onder water aangekomen in de ontvangstschacht?
“Ja dat klopt op zich. Maar daarvóór en daarna moet zowel de start- als de ontvangstschacht droog zijn en het is elke keer maar afwachten of het grondwater genoeg weggezakt is. De bodem van de bouwkuipen ligt onder grondwaterniveau. Medewerkers moeten in die bouwkuip toch gewoon hun werk kunnen doen en met droge voeten. Dit is overigens niet alleen zo bij de start- en de ontvangstschacht, maar ook zo bij de verdiepte ligging.

De aankomst van Gaia was een mooie mijlpaal voor zowel het project als voor mijzelf. We hebben hier lang op moeten wachten en zoiets grootst heb ik nooit eerder gezien. Echt geweldig!”

Wat is de grootste uitdaging bij dit project?
“Voor Voorham is het een uitdaging om alle pompen goed draaiende te laten houden. We zijn ooit begonnen met één pomp, inmiddels staan er nu meer dan 70.

Persoonlijk is mijn grootste uitdaging de regeldrukte om die pompen te laten draaien. Ik heb dagelijks veel afspraken waar een hoop werk uit voortkomt. En mijn telefoon staat ook niet stil. Het is belangrijk dat ik altijd goed bereikbaar ben, óók omdat er meldingen kunnen binnenkomen van hoog water of stroomuitval. En dat moet dan natuurlijk heel snel worden opgelost.”

Je bent al vanaf het begin betrokken, wat vind je het leukste aan dit project?
“Ik loop inderdaad al een tijdje op de RijnlandRoute. De eerste keer dat ik hier aankwam was er alleen maar weiland. Het leukst vind ik toch wel dat het project steeds meer vorm krijgt en dat je ziet hoe de nieuwe weg straks loopt.

Daarnaast ben ik erg blij met mijn collega’s. Zo’n goede samenwerking heb ik nooit eerder gehad. Zij zijn één van de redenen dat ik elke dag met plezier naar werk ga.”

Waar kijk je nog naar uit binnen het project?
“Dat alle kuipen met elkaar verbonden zijn. Dat betekent namelijk dat je vanaf de ontvangstschacht naar de andere kant van de A44 kan lopen.”

Tags

InterviewRijnlandRouteUitvoerdersWerkzaamheden
Gerelateerde artikelen
Back To Top