Open brief aan gemeenteraad: Onze ambitie is de bieb open van 10 tot 20 uur!

16 april 20192 minute read

De afgelopen tijd heeft in het teken gestaan van financiën en bezuinigingen. Vandaag, dinsdag 16 april, heeft het bestuur een open brief naar de gemeenteraad Wassenaar gestuurd waarin wij aangeven dat we deze situatie niet langer accepteren. We vinden dat we respectloos worden behandeld.

Doel is de bibliotheek uit de underdogpositie te halen en ervoor te zorgen dat de raad bij het nemen van beslissingen voelt dat ze niet meer om ons heen kunnen. De bibliotheek krijgt structureel te weinig subsidie om goed uitvoering te geven aan onze rol van huiskamer van Wassenaar en vangnet voor kwetsbare inwoners. Onze ambitie is: de bieb in Wassenaar open van 10 uur tot 20 uur!

Woensdag 17 april a.s. verschijnt er in de Wassenaarse Krant een interview over deze open brief, met onze bestuursleden Jan van Leeuwen (voorzitter) en Marianne Mewissen (secretaris).

Als vervolg op de brief staan we op Koningsdag met een kraam voor de bibliotheek, om handtekeningen te verzamelen en mensen lid te maken. In tegenstelling tot eerdere berichten is de bibliotheek dan toch open.

De resultaten van de enquête over de openingstijden zijn 26 maart in het bestuur besproken. De vele steunbetuigingen die we hebben ontvangen, hebben ons gesterkt in de mening dat we het teruggaan in openingstijden zoveel mogelijk moeten beperken. En dat we juist onze ambitie moeten neerzetten, namelijk het uitbreiden van de openingstijden! Vanuit het oogpunt van efficiency hebben we voor nu besloten dat we alleen op zondag in Wassenaar dicht gaan, en dat we in Voorschoten een zomerrooster gaan hanteren van 30 uur per week in de zomervakantie, i.p.v. normaal 40 uur per week. De zondag in Wassenaar wordt zeer slecht bezocht en in de zomervakantie zijn er in Voorschoten veel minder bezoekers.

We willen iedereen die onze enquête over de openingstijden heeft ingevuld bedanken voor de genomen moeite en voor het inzicht dat het ons heeft gebracht.

Het is tijd voor duidelijkheid en actie! We starten in Wassenaar en trekken ons plan daarna door naar Voorschoten. Mogen wij ook op uw steun rekenen?

BibliotheekGemeenteraadOBVW