Skip to content

Inspirerend pianorecital in Adegeest

12 april 20173 minute read

Wassenaar – ondanks het mooie weer een goed bezocht zondagmiddagconcert op 9 april. De pianiste Claudette Verhulst speelde in Florence woonzorgcentrum Adegeest virtuoos werken van Brahms, Grieg, Debussy en Liszt. Soepel in de polsen en met sterk bewegelijke vingers baande Verhulst zich een weg door de prachtige werken van de componisten. Verhulst gaf een duidelijke toelichting waardoor de werken van de componisten voor het publiek toegankelijk werden. Met de Rhapsody van Brahms, een vurig en gepassioneerd werk, opende Verhulst het concert. Zij ervaarde deze Rhapsody als een storm die opstak, daarna ging liggen om vervolgens weer los te barsten.

Grieg
Deze vier delen uit de Lyrische Stücke hebben elk een eigen karakter en sfeer. De eerste, ‘Arietta’, bevatte één van de lievelingsmelodieën van Grieg en in de laatste, ‘Notturno’, meende Verhulst soms een nachtegaal te horen zingen.

Debussy
De drie werken onder de titel ‘Estampes’ van Debussy zijn erg beeldend. Daarom vond Verhulst het ook mooi om deze te koppelen aan de delen uit de net zo beeldende Lyrische Stücke van Grieg. In het eerste deel, Pagodes, waren klanken te horen van de Indonesische gamelan. We reisden vervolgens af naar het zwoele en sensuele Spanje. Debussy nam je mee naar schemerige steegjes waar laat in de avond de zomerwarmte nog zinderde. Aan het eind danste nog twee keer de flamenco voorbij. In ‘Jardins sous la pluie’ hoorde je eerst kleine regendruppels, daarna ging het flink tekeer vanwege het onweer. En aan het slot scheen de zon weer.

Liszt
Na de pauze speelde Verhulst uit de Années de pèlerinage. Het stuk was opgedragen aan Blandine, de dochter van Liszt. Zij werd geboren in Genève, waar Liszt dit werk componeerde. Waarschijnlijk heeft Liszt in gedachten de klokken horen luiden bij de geboorte. Ver weg waren er kleine klokjes te horen. Maar ten slotte ook grote galmende klokken om deze geboorte in te luiden.

Debussy
Deze twee preludes van Debussy zijn wederom erg beeldend. De inspiratie om dit werk te componeren kwam van een ansichtkaart die Debussy ooit heeft ontvangen. Hierop is de zogeheten Wijnpoort in Granada te zien en dit prikkelde de fantasie van Debussy. In het stuk zijn de snelle versieringen van de flamenco en het langzame ritme van de habanera te horen. De tweede prelude vertelt het verhaal van een mythologische waternimf, Ondine. Ze zingt, danst en flitst door het water, en is onsterfelijk mooi. Maar in de muziek komt ook haar duistere kant boven water…

Liszt Années de Pèlerinage
Een monumentaal werk dat gebaseerd is op een roman van E.P. de Senancour. Een donker verhaal over eenzaamheid, een ongrijpbaar verlangen en de onstilbare onrust van de hoofdpersoon. Vallée d’Obermann is één van de meest lyrische en ingetogen stukken die Liszt componeerde. En dat speelde Verhulst op een indrukwekkende wijze.

De staande ovatie die Claudette Verhulst aan het slot kreeg was dan ook meer dan verdiend. Daarna volgde de rituele bloemenhulde. Als blijk van dank speelde Verhulst Fruhling (uit de zes Polische Lieder) van Chopin bewerkt door Liszt. Zo kwam er een einde aan een zeer genietbare middag in Adegeest dat weer recht deed aan het adagium ‘Geef Adegeest vleugels’.
In het gastenboek staan vele positieve reacties waaronder: “Geweldig genoten; Prachtig wat hebben wij geboft; Een geweldig recital; Indrukwekkend alle lof; Werkelijk zeer mooi, graag tot de volgende keer; Geweldig, kom maar zeer snel terug om ons te laten genieten van jouw grote talent “.

Gehoord: 9.04.2017 Adegeest zondagmiddagconcert mmv de pianiste Claudette Verhulst. Het volgende zondagmiddagconcert in de reeks ‘Geef Adegeest vleugels’ vindt plaats op 11 juni mmv 5 flamengo gitaristen o.l.v. Frans Nottrot.

Tags

AdegeestClaudette VerhulstWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top